Ні корупційним призначенням природно-заповідних установах!
За 26 років незалежності в розвитку природно-заповідного фонду майже єдиним досягненням України стало збільшення кількості заповідних територій. В інших аспектах ця сфера потребує термінових змін. Так, однією з ознак демократичного суспільства є прозорість управління державними структурами - нажаль, в природно-заповідній царині ця система працює дуже вибірково та несистемно. Звідти некомпетентні керівники, порушення законодавства, відсутність наукового та рекреаційного розвитку установ.
Ми вважаємо що професійні керівники, що зараз працюють в заповідних установах, не матимуть жодних проблем з проходженням конкурсів. Зате відкритість таких конкурсів захистить установи від потрапляння до їх керівного складу випадкових осіб – без досвіду, без навичок, без бажання займатися цією справою - які йдуть на ці посади лише задля використання службового становища для своїх цілей.
Ця ситуація має бути змінена!
Відкрите звернення:
НІ КОРУПЦІЙНИМ ПРИЗНАЧЕННЯМ В ПРИРОДНО-ЗАПОВІДНИХ УСТАНОВАХ!
Шановні панове!
За виключенням конкурсів на призначення директорів заповідників і національних парків, які відбуваються в системі Мінприроди, в цілому призначення керівного складу заповідних установ є зараз непрозорим.
В тому числі, й внаслідок цього на посади керівників заповідних установ, їх заступників, начальників відділів потрапляють особи, які не тільки не мають достатньої кваліфікації, а навіть не відповідають вимогам, встановленим для цих посад. Цей безлад призводить до негативних наслідків - як в самих установах, так і на суміжних з ними територіях, і викликає соціальну напругу, незаконно обмежує використання природних ресурсів, створює передумови для корупції.
Наприклад, в 2015 році керівником Нижньодністровського національного природного парку за дуже сумнівною схемою був призначений О. Шпінов. Виконуючи обов’язки директора цієї установи, він, в свою чергу, без проведення конкурсу призначив своїм заступником особу без відповідного фаху і досвіду - але з судимістю за бандитизм. Про те, що в самому парку при цьому ситуація змінилася не на краще, свідчать результати рейдів Державної екологічної інспекції – яка з грудня 2015 по березень 2016 року вилучила з території парку близько 50 незаконних знарядь лову (http://dnisterpark.od.ua/index.php/2015-07-07-19-19-53/100-5dec-turunchuk, http://bsdei.gov.ua/vazhlyvi/1601/, http://bsdei.gov.ua/vazhlyvi/1510/).
В Ічнянському національному природному парку, який за 2015 рік декілька разів опинявся в центрі браконьєрських скандалів, призначення адміністрації теж далекі від прозорості.
З початку існування парку конкурс на посаду директора не проводився - термін дії контракту нинішнього директора О. Шульги продовжується автоматично. І за час його керування, з 2004 року, Парк став схожим на сімейно-клановий бізнес. Наприклад, заступник директора Парку, вона ж начальник відділу екоосвіти (з освітою вчителя іноземної мови) - Валентина Миколаївна Маломуж; її чоловік, Михайло Миколайович Маломуж - начальник відділу державної охорони природно-заповідного фонду (який на час прийому на роботу взагалі не мав відповідної освіти); їх син, Роман Михайлович Маломуж - начальник Будянсько-Сезьківського природоохоронного науково-дослідного відділення.
Іншим прикладом сумнівного призначення була спроба втручання Департаменту екології и природних ресурсів Донецької обласної адміністрації в роботу Регіонального ландшафтного парку "Краматорський". Некомпетентні призначення, що були зроблені під тиском голови департаменту С. Натруса призвели до скандалу навколо цієї установи. Наразі Державна екологічна інспекція в Донецької області запропонувала провести нові призначення в парку на підставі відкритого конкурсу із залученням громадськості.
В 2015 році Управління лісового та мисливського господарства в Харківської області спробувало просунути на посаду заступника директора НПП "Гомільшанські ліси" І. Северіна – особу, яка до Революції Гідності займала пост директора цього парку та прославилася своєю некомпетентністю та протизаконними управлінськими рішеннями. Це дуже обурило громадськість і після візиту до начальника управління нам вдалось добитися обіцянки, що призначення І. Северина відбудеться гласно. Ми впевнені, що ніякі іспити та перевірки Северін пройти не спроможний – напевне, так само думають і в управлінні, адже конкурс щодо нього досі не призначений, і він так і лишається виконуючим обов’язки заступника директора.
Це лише декілька прикладів втаємничених призначень, кожне з яких має негативні наслідки для певних установ. В той же час слід зауважити, що якщо призначення директорів ще має якусь публічну частину - процедуру проведення конкурсів, комісії тощо - то призначення керівників відділів і заступників директорів - ні. До чого це призводить, ми вже писали: корупція, некомпетентність керівництва, ускладнення відношень з місцевими громадами.
Задля вирішення цієї проблеми потрібно не так багато:
- призначення на керівні посади установ ПЗФ (директора, заступника директора, начальників відділів) проводити виключно на конкурсній основі;
- оцінку даних, наданих кандидатами, на відповідність посаді проводити відкрито, із залученням громадськості;
- прийняти механізм відкритих призначень на керівні посади в установах ПЗФ.
Тому, виходячи з вищевикладеного, ми вважаємо за необхідне:
Від Міністерства екології та природних ресурсів України:
- Опублікувати на сайті Міністерства дані про вакансії в керівному складі установ ПЗФ (директор, заступник директора, начальники відділів), та дані про відповідність посадовим вимогам керівників, призначених з початку 2015 року;
- Розробити та законодавчо затвердити механізм відкритих призначень на керівні посади в установах ПЗФ. А до його розробки зобов'язати адміністрації установ всі призначення на керівні посади в ПЗФ проводити публічно та на підставі відкритих конкурсів із залученням громадськості;
Від адміністрацій установ природно-заповідного фонду:
- Опублікувати вакансії керівного складу, вказати на які з них наразі проводиться призначення. Окремо зазначити, чи відповідають здобувачі на посади відповідним критеріям з посадових інструкцій;
- Залучити громадськість до прийняття рішень про призначення до керівного складу ПЗФ (окрім директора установи) – ініціювати створення відповідних комісій.
З повагою,
Голова ради ЕкГ "Печеніги" Сергій Шапаренко.
*
____________________
КОНТАКТ:
Олег Вяткін, ЕкГ "Печеніги": тел. (066) 804-93-48, trolll_eco@ukr.net
Підготовлено ЕкГ "Печеніги", при використанні матеріалів бюлетеня прохання посилатися на джерело.
Мінприроди прозорі призначення в заповідних установах не цікаві
Облік будь-якої установи в великому ступеню залежить від особи її керівника, але не набагато менший вплив мають і його помічники. Через це конкурси по відбору директорів заповідних установ, за якими Мінприроди проводить їх призначення, покращують стан управління цими установами далеко не в повній мірі. Адекватність призначення інших ключових посад - заступників директорів, начальників відділів – лишається відкритою.
Тому 17 квітня ми запропонували Мінприроди призначати відкрито і з залученням громадськості весь керівний склад установ природно-заповідного фонду.
У відповідь на своє звернення ми отримали лист директора Департаменту заповідної справи І. Іваненка, в якому ніякої реакції на нашу пропозицію не було – тільки викладення існуючої ситуації.
Подібні звернення ми відправили й директорам декількох національних природних парків - "Святих Гір", "Слобожанського", "Пирятінського", "Великого Лугу" і Нижньодністровського. З них нам відповів тільки директор Слобожанського парку – який наші пропозиції повністю підтримав.
*
____________________
КОНТАКТ:
Шапаренко Сергій: тел. (066) 387-46-81, pe4enegy@gmail.com
Підготовлено ЕкГ "Печеніги", при використанні матеріалів бюлетеня прохання посилатися на джерело.