ЗАКОНОПРОЕКТ ПРО ПОЛЮВАННЯ НА ТЕРИТОРІЯХ ПЗФ: НІСЕНІТНИЦЯ ТА НІСЕНІТНИЦІ

\\|// БАЙБАК \\|// Екологічна група "Печеніги" (# 592 від 16.05.11)
Шановні колеги!

Якщо вчитатися в законопроект, яким наші обранці втретє лобіюють полювання на територіях ПЗФ (див. "Байбак" # 589), помилки, протиріччя із діючим законодавством і нісенітниці просто лізуть в очі.

Нижче ми пропонуємо Вашій увазі наш аналіз цього документу.
NB: збір підписів проти даного законопроекту, до якого ми закликали екологічну спільноту наш аналіз аж ніяк не підміняє! ЗБІР ПІДПИСІВ ТРИВАЄ!

З повагою, С. Шапаренко
*

Голові Комітету з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків
Чорнобильської катастрофи Верховної Ради України А.І. Семинозі

Про проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про природно-заповідний фонд
України" (щодо екологічного та мисливського туризму)" No. 8405 від 19.04.2011 р.

Шановний Анатолій Іванович!

19.04.2011 у Верховній Раді був зареєстрований проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про природно-заповідний фонд України" (щодо екологічного та мисливського туризму)" No. 8405 від 19.04.2011 р., який був поданий на розгляд народними депутатами В. Каплієнком, І. Рибаковим та В. Камчатним.

Цим законопроектом (http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb_n/webproc4_1?id= pf3511=40187) до Закону України "Про природно-заповідний фонд України" пропонуються такі зміни:

1. До другої частини статті 18 додати "в тому числі дозволяється екологічний туризм":
"Стаття 18. Структура території та особливості управління біосферними заповідниками.
Для біосферних заповідників установлюється диференційований режим охорони, відтворення та
використання природних комплексів згідно з функціональним зонуванням:
заповідна зона - включає території, призначені для збереження і відновлення найбільш цінних
природних та мінімально порушених антропогенними факторами природних комплексів, генофонду рослинного і тваринного світу; її режим визначається відповідно до вимог, встановлених для природних заповідників, В ТОМУ ЧИСЛІ ДОЗВОЛЯЄТЬСЯ ЕКОЛОГІЧНИЙ ТУРИЗМ; ..."

Сама ця частина саме цієї статті визначає, що режим заповідної зони біосферних заповідників "визначається відповідно до вимог, встановлених для природних заповідників". Четвертою частиною статі 16 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" туризм на території природних заповідників забороняється.

Отже, ЦЯ ЗМІНА СУПЕРЕЧИТЬ НОРМАМ ЗАКОНУ "ПРО ПРИРОДНО-ЗАПОВІДНИЙ ФОНД УКРАЇНИ".

2. До третьої частини статті 21 після слова "парку" додати "дозволяється екологічний туризм":
"Стаття 21. Структура території та вимоги щодо охорони природних комплексів та об'єктів
національних природних парків

На території національних природних парків з урахуванням природоохоронної, оздоровчої, наукової, рекреаційної, історико-культурної та інших цінностей природних комплексів та об'єктів, їх особливостей встановлюється диференційований режим щодо їх охорони, відтворення та використання згідно з функціональним зонуванням:
... зона стаціонарної рекреації - призначена для розміщення готелів, мотелів, кемпінгів, інших
об'єктів обслуговування відвідувачів парку; ДОЗВОЛЯЄТЬСЯ ЕКОЛОГІЧНИЙ ТУРИЗМ; тут забороняється будь-яка господарська діяльність, що не пов'язана з цільовим призначенням цієї функціональної зони або може шкідливо вплинути на стан природних комплексів та об'єктів заповідної зони і зони регульованої рекреації; ..."

Відповідно до статті 20 Закону "Про природно-заповідний фонд України", на національні природні парки покладається, в тому числі, "створення умов для організованого туризму, відпочинку та інших видів рекреаційної діяльності в природних умовах з додержанням режиму охорони заповідних природних комплексів та об'єктів". Згідно із статтею 21 цього Закону, рекреаційна діяльність дозволяється на всій території національного природного парку, крім заповідної зони, режим якої прирівнюється до режимів охорони природних заповідників.

Отже, в зоні стаціонарної рекреації національних природних парків туризм Законом "Про природно-заповідний фонд України" не тільки дозволяється, а й ставиться одним з їх основних завдань. І дане доповнення, запропоноване ініціаторами цього законопроекту лише дублює більш широку норму, визначену Законом.

ЦЯ ЗМІНА ДО ЗАКОНУ "ПРО ПРИРОДНО-ЗАПОВІДНИЙ ФОНД УКРАЇНИ" НЕДОРЕЧНА.

3. До другої частини статті 40 після слова "мисливство" додати в дужках "за винятком мисливського туризму в зонах антропогенних ландшафтів":
"Стаття 40. Основні вимоги щодо режиму охоронних зон територій та об'єктів природно-заповідного фонду

Режим охоронних зон територій та об'єктів природно-заповідного фонду визначається з урахуванням характеру господарської діяльності на прилеглих територіях, на основі оцінки її впливу на навколишнє природне середовище.

В охоронних зонах не допускається будівництво промислових та інших об'єктів, мисливство (ЗА ВИНЯТКОМ МИСЛИВСЬКОГО ТУРИЗМУ В ЗОНАХ АНТРОПОГЕННИХ ЛАНДШАФТІВ), розвиток господарської діяльності, яка може призвести до негативного впливу на території та об'єкти природно-заповідного фонду. Оцінка такого впливу здійснюється на основі екологічної експертизи, що проводиться в порядку, встановленому законодавством України. ..."

Згідно із статтею 39 Закону "Про природно-заповідний фонд України", "Для забезпечення необхідного режиму охорони природних комплексів та об'єктів природних заповідників, запобігання негативному впливу господарської діяльності на прилеглих до них територіях установлюються охоронні зони". Тобто самі охоронні зони не входять до складу певних територій природно-заповідного фонду.

Згідно статті 18 даного закону, зона антропогенних ландшафтів є частиною біосферного заповідника.

Отже, ЗОНИ АНТРОПОГЕННИХ ЛАНДШАФТІВ НЕ Є ОХОРОННИМИ ЗОНАМИ ТЕРИТОРІЙ ТА ОБ'ЄКТІВ ПРИРОДНО-ЗАПОВІДНОГО ФОНДУ, ТОМУ ЦЯ ЗМІНА СУПЕРЕЧИТЬ ЗАКОНУ "ПРО ПРИРОДНО-ЗАПОВІДНИЙ ФОНД УКРАЇНИ".

Взагалі, якщо судити по глибині змін, які пропонуються даним законопроектом, складається враження, що сам закон його автори не читали.

4. Даним законопроектом пропонується організація мисливського туризму в антропогенних зонах біосферних заповідників та в заказниках.

Як один з видів туризму мисливський туризм був введений Законом України "Про туризм". Але цей же закон, його 4 стаття, визначає, що "особливості здійснення окремих видів туризму встановлюються законом". Досі вони встановлені не були.

Тому введення мисливського туризму на частині природно-заповідного фонду України, фактично, тотожне введенню полювання. А про неприйнятність відновлення полювання на територіях та об'єктах природно-заповідного фонду вже багато було висловлено і офіційними особами, і громадськістю - у зв'язку з розглядом Верховною Радою двох законопроектів, ідентичних цьому: проекту Закону про внесення змін до Закону України "Про природно-заповідний фонд України" (щодо дозволу мисливства в зоні антропогенних ландшафтів) No. 7288 від 22.10.2010, та проекту Закону про внесення змін до Закону України "Про природно-заповідний фонд України" щодо зони антропогенних ландшафтів No. 7421 від 02.12.2010.

Варто згадати хоч Висновок Головного науково-експертного управління від 04.01.2011 на останній з них.

5. В "Фінансово-економічному обґрунтуванні" Пояснювальної записки до проекту Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про природно-заповідний фонд України" (щодо екологічного та мисливського туризму)" автори стверджують, що "Реалізація цього законопроекту не потребує коштів".

При цьому, в "Необхідності прийняття даного законопроекту" стверджується, що "Мисливський туризм повинен базуватися на комплексних наукових розробках з обов'язковою екологічною експертизою. До першочергових завдань у цьому плані слід віднести: розробку систем забезпечення відтворення високопродуктивних популяцій; перегляд термінів полювання та обмежень на нього; створення сервісу для мисливців; формування гнучких цін на добування мисливських тварин з урахуванням міжнародного рівня вартості даного виду рекреації; формування сітки вольєрних господарств; популяризація трофеїв
мисливства; координація досліджень на рівні Міжнародної спілки мисливських товариств".

Якщо "Реалізація цього законопроекту не потребує коштів", за чиї кошти мають проводитися "комплексні наукові розробки з обов'язковою екологічною експертизою", "розробка систем забезпечення відтворення високопродуктивних популяцій", "формування сітки вольєрних господарств" тощо?

З огляду на викладене вище, вважаємо, що проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про природно-заповідний фонд України" (щодо екологічного та мисливського туризму)" No. 8405 від 19.04.2011 р. слід відхилити: як такий, що суперечить діючому законодавству, зокрема, Закону України "Про природно-заповідний фонд", антиекологічний, недбало розроблений та внутрішнє суперечливий.

З повагою,
Голова Ради ЕкГ "Печеніги" С.О. Шапаренко
*
____________________

КОНТАКТИ:
Екологічна група "Печеніги", Сергій Шапаренко: тел. (066) 387-46-81, pechenegy[at]rambler.ru

Підготовлено ЕкГ "Печеніги", членом Міжнародного Соціально-екологічного Союзу.
При використанні матеріалів бюлетеня прохання посилатися на джерело.

Кампании в Харькове и области

User login

Природа над усе

Дружина охраны природы биофака МГУ